Apples ökänt långsamma start i AI-kapplöpningen har varit väl dokumenterad, och Apple Intelligence har inte hjälpt dem att komma ikapp på ett meningsfullt sätt. Inte ens partnerskap med OpenAI och ChatGPT räckte för att hjälpa iPhone att konkurrera med mobila AI-sviter som Google AI eller Galaxy AI.
Apple verkade lära sig av sina misstag vid iPhone 16-evenemanget; istället för att tillkännage högt uppsatta funktionsmål vid sidan av iPhone 17 som de inte kunde leverera, valde de att inte diskutera artificiell intelligens alls. Avsaknaden av Apple Intelligence-tal vid företagets senaste huvudanförande var egentligen inte en chock, med tanke på att viktiga funktioner som tillkännagavs ett år tidigare fortfarande inte är klara. Det väcker följande frågor: behöver Apple ens AI för att sälja iPhones, och vill iPhone-användare ens ha det?
Svaret på den första frågan är fortfarande oklart, men vi vet nu definitivt att Apples användare bryr sig om AI. Googles Gemini-app för iOS gick nyligen om ChatGPT och blev den bästa gratisappen på App Store. Det är en stor vinst för Google, eftersom det signalerar att momentumet skiftar från ChatGPT till Gemini. Dessutom är det ett tecken på att även om Apples interna AI-insatser kan stanna av, får iPhone-användare sin mobila AI-lösning någon annanstans.
