Efter en överraskande stark förbeställningshelg ökar Apple enligt uppgift produktionen av standardmodellen iPhone 17 för att möta den oväntade konsumentefterfrågan. Enligt en ny rapport har företaget instruerat minst två av sina leverantörer att öka den dagliga produktionen av instegsmodellen med hela 30 procent.
Den ökade populariteten för standardmodellen iPhone 17 tillskrivs till stor del dess övertygande nya funktioner till ett startpris på 799 dollar (eller 10995:- i Sverige). I år tog Apple med sin 120Hz ProMotion-teknik och en Always-On-skärm till basmodellen, funktioner som tidigare reserverats för Pro-serien. Med ett pris på 300 dollar mindre än iPhone 17 Pro erbjuder enheten ett betydande värdeerbjudande för kunder som söker premiumfunktioner utan premiumpriset.
Denna förändring i konsumentpreferenser kan ha en betydande inverkan på Apples ekonomi. Rapporter tyder på att den högre försäljningen än väntat för standardmodellen kan tyda på att iPhone 17 Pro och Pro Max inte säljer lika bra som tidigare år. En högre volym av billigare iPhones kan påverka Apples totala bruttomarginal och intäkter för det kritiska septemberkvartalet.
Inför lanseringen allokerade Apples produktionsstrategi majoriteten av sin tillverkningskapacitet – cirka 65 procent – till de historiskt populära Pro- och Pro Max-modellerna. Standardmodellen iPhone 17 var planerad att endast stå för 25 procent av produktionsvolymen, medan den nya iPhone Air stod för de återstående 10 procenten. Den nuvarande efterfrågan vänder upp och ner på dessa initiala prognoser.
En betydande faktor som bidrar till efterfrågan kan vara ett regulatoriskt hinder i Kina. Den nya, ultratunna iPhone Air är ännu inte tillgänglig i landet på grund av problem med dess eSIM-bara design. Denna begränsning driver sannolikt ett stort antal kinesiska kunder mot standardmodellen iPhone 17 som sitt näst bästa alternativ.
Medan Apple uppdaterar sina produktionsprognoser varje vecka och den nuvarande mixen kan förändras igen, markerar den initiala framgången för standardmodellen iPhone 17 en potentiell förändring i konsumenternas köpvanor. Företaget har kämpat för att skapa en populär fjärde modell i sitt sortiment, men genom att lägga till premiumfunktioner till sin mest prisvärda enhet kan de äntligen ha hittat en vinnande formel som förändrar deras framtida iPhone-strategi.
